Lisää aktiivisuutta lukiolaisen koulupäivään

19.4.2018

 

Tiedotusvälineissä on tänä keväänä puhuttu lasten ja nuorten liikkumisesta ja istumisesta. (Esimerkiksi TÄÄLLÄ kerrotaan, että joka viides lukiolainen liikkuu liian vähän.) Lukiomme opiskelijahuoltoryhmä innostui ajatuksesta lisätä aktiivisuutta lukiolaisten koulupäivään. Päätimmekin järjestää lukiovuoden viimeisessä jaksossa aktiivisuuskampanjan. Kampanjan aikana 75 minuutin oppitunteihin kuuluu taukojumppaa ja muutenkin pyrimme opiskelemaan mahdollisimman vähän takapuoli kiinni penkissä.

 

Aktiviisisuuskampanja tähän mennessä

#ihanakurssi

Hanna-opella (äidinkieli ja kirjallisuus) on viimeissä jaksossa lukiolaisten puheviestinnän kurssi. Kurssi on täynnä aktiivisuutta! “Ihana kurssi!” Hanna huokaisee ja kertoo, että kurssilla ollaan oltu paljon poissa luokasta ja pulpetille on sanottu heippa. Tähän mennessä ohjelmaan on kuulunut gallupin tekemistä keskustassa ja vierailu Sulkava-lehden toimitukseen. Jakson aikana puheviestinnän opiskelijat lähtevät myös oppimismatkalle Mikkeliin teatteriin tutustumaan näyttelijän työhön sekä radiostudioon. Hanna suunnittelee muutakin kivaa ja aktiivista kurssille!

 

 

#aivottykkää

Asta-open (historia ja yhteiskuntaoppi) yhteiskuntaopin kurssilaiset ovat reippailleet oppituntien aikana kävellen koulua ympäri. Kävelyhän on hyväksi aivoille ja terästää ajattelua! Astan mukaan tunnilla on ollut kävelyn jälkeen rauhallisia ja levollisia opiskelijoita.

Mtäs muuta opiskelijat pääsevät tekemään Astan tunneilla? Flossaamaan, tietenkin!

 

#peppupoispenkistä

Ruotsin kurssilla Seija-ope (englanti ja ruotsi) on laittanut opiskelijat taukojumppaamaan ruotsiksi. Seijasta on tärkeää, että tunnin aikana noustaan pois pulpetin äärestä. Myös lepo on tärkeää! Seija onkin antanut opiskelijoille mahdollisuuden kerätä voimia keksien ja viinirypäleiden avulla.

 

#ajattelunstimulointi

Aivot rakastavat liikkumista. Sen tietää myös lukiomme Kati-ope (uskonto, psykologia ja filosofia). Filosofian tunnilla opiskelijoiden ajattelutaitoja on stimuloitu luovalla ja aktiivisella harjoituksella: hae ulkoa jokin esine ja keksi sille uusi käyttötarkoitus. Mitähän kaikkea muuta lukiomme filosofit pääsevät tekemään kurssin aikana? Seuraa aktiivisuuskampanjaa some-kanavissamme, niin pysyt kyydissä.